Badania cytologiczne zwierząt Warszawa Mokotów

Badania cytologiczne zwierząt stanowią skuteczne narzędzie w diagnostyce wielu chorób i dolegliwości. Sprawdź, co na ten temat mówi nasz lekarz weterynarii.

KoniczynaVET - Weterynarz Warszawa - KoniczynaVET Weterynarz Warszawa Mokotow 94

Badania cytologiczne zwierząt domowych – co to jest? Kiedy należy umówić wizytę?

Cytologia zwierząt jest jedną z gałęzi diagnostyki laboratoryjnej, która umożliwia ocenę mikroskopową struktury komórkowej w celu zidentyfikowania ewentualnych zmian patologicznych. Badanie cytologiczne zwierząt polega więc na analizie komórek pobranych z tkanki, zmiany, guza, skóry lub płynu ustrojowego.

KoniczynaVET - Weterynarz Warszawa - krokti left

Badanie cytologiczne u zwierząt jest zalecane w różnych sytuacjach w celu diagnozy, oceny i monitorowania schorzeń.

Wykonanie badania cytologicznego u zwierząt należy rozważyć przede wszystkim, gdy:

• na ciele zwierzęcia wykryto guza lub zmianą skórną – badanie cytologiczne pozwoli ocenić, czy zmiana ma podłoże nowotworowe, a jeśli tak, to jakiego rodzaju.
  • pupil zmaga się z zapaleniem skóry i innymi problemami dermatologicznymi- w przypadku zwierząt cierpiących na nawracające lub przewlekłe choroby dermatologiczne czy alergiczne badanie cytologiczne może pomóc w ustaleniu przyczyn stanu zapalnego.
  • pupil ma problemy z uszami – badanie cytologiczne zwierząt może pomóc w określeniu przyczyn (takich jak bakterie, grzyby czy obecność ciał obcych) powodujących nawracające infekcje uszne.
  • Twój pupil gryzie łapy, nadmiernie się drapie

Co więcej, badanie cytologiczne zwierząt może być stosowane do analizy płynów z jam ciała: stawowego, płynu z klatki piersiowej, płynu z jamy brzusznej i innych oraz narządów wewnętrznych jak np., wątroba czy śledziona celu zidentyfikowania ewentualnych zmian patologicznych. Jeśli zwierzę jest leczone onkologicznie, badanie cytologiczne może z kolei być używane do monitorowania skuteczności leczenia i oceny czy komórki nowotworowe poddają się terapii. Dodatkowo badanie cytologiczne u zwierząt domowych może być stosowane w ramach badań profilaktycznych – warto o tym pamiętać przede wszystkim u zwierząt o pewnych predyspozycjach genetycznych lub rasowych do określonych schorzeń czy chorób (jak np. nowotwory).

Cytologia zwierząt Warszawa Mokotów – umów pupila na badanie!

Cytologia zwierząt – dlaczego warto?

Badania cytologiczne zwierząt pozwalają na analizę komórek na poziomie mikroskopowym, co umożliwia szybką i precyzyjną diagnozę różnorodnych problemów zdrowotnych.

Diagnostyka nowotworów:

Analiza komórek podczas cytologii zwierząt pozwala na identyfikację nowotworów, wstępna ocenę ich charakteru i stopnia złośliwości.

Diagnostyka infekcji:

Cytologia zwierząt może pomóc w identyfikacji obecności bakterii, grzybów czy innych patogenów, co jest ważne w leczeniu infekcji.

Ocena stanu skóry, oczu i uszu:

Cytologia skórna pozwala na diagnozę różnych schorzeń skóry, takich jak alergie, infekcje czy nowotwory skórne. Podobne rezultaty daje w przypadku uszu i oczu.

Badanie płynów ustrojowych:

Cytologia płynów ustrojowych, takich jak płyn stawowy czy płyn opłucnowy, może dostarczyć informacji na temat stanu zdrowia i ewentualnych patologii.

Jak wygląda badanie cytologiczne zwierząt?

Badanie cytologiczne zwierząt jest procedurą, która polega na zebraniu, przygotowywaniu i analizie komórek pobranych z określonej lokalizacji w organizmie zwierzęcia. Próbki do badania cytologicznego pobierane są w Gabinecie KoniczynaVET:

• za pomocą specjalnej, przeznaczonej do tego szczoteczki cytologicznej lub
  • metodą biopsji cienkoigłowej, która polega na nakłuciu zmiany i pobraniu komórek.

Wyniki badania cytologicznego zwierząt są przekazywane opiekunowi zwierzęcia w formie raportu diagnostycznego. Raport może zawierać informacje na temat rodzaju komórek, obecności zmian patologicznych, konieczności dalszej diagnostyki lub zaleceń dotyczących leczenia pupila.

Warto wiedzieć, że czas oczekiwania na wyniki badania cytologicznego zwierząt może być różny i zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj badania, miejsce, w którym jest ono przeprowadzane, rodzaj próbki i stopień skomplikowania przypadku.

Cytologia zwierząt – co warto wiedzieć?

Cytologia zwierząt nie wymaga specjalnego przygotowania, jednak podczas badania zwierzę powinno być spokojne, aby ułatwić lekarzowi weterynarii pobranie próbki.

W skrajnych przypadkach, gdy zwierzę jest bardzo niespokojne lub w sytuacjach gdy konieczne jest pobranie materiału z miejsc trudnodostępnych konieczne może być zastosowanie sedacji.

Ważne, aby na badanie cytologiczne zwierząt zabrać całą dokumentację medyczną pupila, w tym historię leczenia, objawy chorobowe czy wyniki wcześniejszych badań.