Pomiar ciśnienia tętniczego u zwierząt Warszawa Mokotów

Nadciśnienie tętnicze to schorzenie, które kojarzy się przede wszystkim z ludźmi. Okazuje się jednak, że na tę dolegliwość mogą cierpieć także nasze zwierzęta. Sprawdź, co na ten temat mówi nasz lekarz weterynarii.

KoniczynaVET - Weterynarz Warszawa - KoniczynaVET Weterynarz Warszawa Mokotow 152
KoniczynaVET - Weterynarz Warszawa - KoniczynaVET Weterynarz Warszawa Mokotow 56

Pomiar ciśnienia u kota i psa – co to jest? Kiedy należy umówić wizytę?

Pomiar ciśnienia u zwierząt, inaczej pomiar ciśnienia tętniczego u zwierząt, to ważne narzędzie diagnostyczne wykorzystywane przez lekarzy weterynarii do monitorowania zdrowia zwierząt oraz diagnozowania różnych stanów chorobowych.

Mierzenie ciśnienia krwi u zwierząt domowych obejmuje dwa główne pomiarowe parametry:

• ciśnienie skurczowe – ciśnienie wywierane na ścianki naczyń krwionośnych w momencie skurczu serca, gdy krew jest pompowana z serca do reszty organizmu.
  • ciśnienie rozkurczowe – ciśnienie na naczynia krwionośne w momencie, gdy serce jest w fazie rozkurczu mięśnia sercowego, czyli między skurczami.

Warto wiedzieć, że nadciśnienie tętnicze u zwierząt wiąże się z

ryzykiem powikłań tej przypadłości, dlatego warto raz na jakiś czas zbadać ciśnienie swojego pupila. U zwierząt zdrowych zaleca się przeprowadzenie takiego badania co najmniej raz do roku, u zwierząt powyżej 7 roku życia co pół roku, a u pacjentów ze stwierdzonymi chorobami wewnętrznymi nawet raz na 3 miesiące.

Oczywiście pomiar ciśnienia u zwierząt domowych należy także wykonać, gdy te mają objawy kliniczne mogące sugerować nadciśnienie. Do takich objawów zaliczamy m.in.:

• duszności,
  • szybkie męczenie się,
  • osłabienie wzroku,
  • oczopląs,
  • drgawki,
  • krwawienie z nosa,
  • kręcenie się w kółko.

Pomiar ciśnienia u zwierząt Mokotów – umów pupila na wizytę!

Pomiar ciśnienia u psa i kota – dlaczego warto?

Pomiar ciśnienia u zwierząt jest jednym z wielu narzędzi diagnostycznych, które lekarze weterynarii wykorzystują do oceny zdrowia i monitorowania postępów w leczeniu. To także istotny element profilaktyki.

Diagnoza niewydolności nerek:

Najczęstszą przyczyną podwyższonego ciśnienia u psów i kotów jest ostra lub przewlekła niewydolność nerek. Pomiar ciśnienia pomoże w diagnostyce tej choroby.

Diagnoza innych jednostek chorobowych:

Wysokie ciśnienie u zwierząt może wskazywać także na inne toczące się w organizmie choroby, zwłaszcza choroby serca czy np. nadczynność tarczycy.

Wpływ na zdrowie pupila:

Nieleczone nadciśnienie tętnicze u zwierząt może mieć szkodliwy wpływ na układ krążenia i nerwowy pupila, może powodować także zaburzenia pracy nerek, mózgu i wzroku.

Edukacja opiekunów:

W przypadku zawyżonego poziomu ciśnienia krwi niewymagającego leczenia farmakologicznego, lekarz weterynarii podpowie, jak zmienić dietę pupila, by poprawić wyniki i samopoczucie zwierzaka.

Jak wygląda pomiar ciśnienia u psów i kotów?

Pomiar ciśnienia u zwierząt jest podobny do pomiaru ciśnienia u ludzi, choć oczywiście wymaga pewnych dostosowań ze względu na rozmiar i naturę zwierzęcia. Pomiar ciśnienia u psów i kotów przeprowadza się przy użyciu specjalnego urządzenia zwanego mankietem oraz aparatu do pomiaru ciśnienia tętniczego.

Podczas procedury zwierzę powinno być spokojne i nieruchome – w związku z tym konieczne może być przytrzymanie zwierzęcia, jedocześnie podejście musi być delikatne, aby nie wywołać u pacjenta stresu. Badanie polega na owinięciu mankietu wokół ogona lub kończyny zwierzęcia (najczęściej kończyny przedniej) i stopniowym pompowaniu mankietu, aby zatrzymać przepływ krwi. Następnie, za pomocą aparatu do pomiaru ciśnienia, monitoruje się spadające ciśnienie w mankiecie.

Gabinet Weterynaryjny Warszawa Mokotów – zapraszamy do kontaktu!

Pomiar ciśnienia u zwierząt – co warto wiedzieć.

Wykonanie pomiaru ciśnienia krwi u kota lub psa nie jest skomplikowane i mocno przypomina badanie wykonywane ludziom.

Chcąc uzyskać wiarygodny pomiar, warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa pupila i zapewnić mu względny spokój.

Prawidłowe ciśnienie krwi u psów mieści się w granicach 110-140 mmHg dla ciśnienia skurczowego i 55 do 80 mmHg dla rozkurczowego. W przypadku kotów za nadciśnienie uznaje się stan, w którym pomiar przekracza 180/120 mmHg.